Slechts 5 seconden om te krijgen wat je wilt.

Home > Slechts 5 seconden om te krijgen wat je wilt.

Slechts 5 seconden om te krijgen wat je wilt.

Vorige week zat ik niet zo lekker in mijn vel. Ja ook ik heb daar wel eens last van ;-). Misschien kwam het door de wintertijd. Ik heb met het wisselen van de tijden de week erna altijd een regelweek. In ieder geval, het was weer heel goed om te zien wat er dan met je gedachten gebeurt. Die vreselijke stemmetjes in je hoofd die altijd maar tegen je aan praten.

Wat was het geval. Ik sport drie keer in de week en dat doe ik niet omdat ik dat nou echt zo geweldig vind. Ik sport omdat ik weet dat het goed voor me is en dat ik me geweldig ga voelen als ik klaar ben met de training. Dus doe ik het.
Normaal gesproken heb in niet veel nodig om me te motiveren om te gaan, maar vorige week was er één ochtend dat ik echt, echt, echt geen zin had om naar de sportschool te gaan. Ik werd wakker en zag gelijk tegen de training op. Het was nog donker, had niet zo goed geslapen en ik was moe. Ik wilde liever rustig opstaan met een kop koffie en wat lezen. Sporten ‘voelde’ echt niet goed, ook al wist ik dat het goed voor me zou zijn. Dus koos ik voor het laatste. Ook ik mocht wel eens de boog laten vieren en rustig aan doen, toch?

Het bijzondere is echter, dat hoewel het was wat ik wilde, het vreselijk voelde. Ik had het gevoel dat ik mezelf in de steek liet en voelde mij er erg schuldig over. Ik kon het niet loslaten.
Ik genoot niet zo van de dag, had minder energie, er kwam weinig werk uit mijn handen (terwijl ik nog zoveel moest doen!) en was chagarijnig. Ik voelde mij echt bleh.
Wat ik mij die dag realiseerde is dat het veel stressvoller en onrustiger is om je te verzetten dan om daadwerkelijk iets te doen wat je niet wilt doen (maar waarvan je weet dat het je helpt om je doelen te bereiken).

Dat was echt een “aha!” moment. Ik herhaal het nog even…

Het is veel stressvoller om je te verzetten dan om daadwerkelijk iets te doen wat je niet wilt doen.

Ik had met die training binnen een uur klaar kunnen zijn! Het feit dat ik het niet deed, betekende dat ik er een hele dag last van had. Dat is veel langer dan 60 minuten!

Nu vraag je je misschien af wat dit te maken heeft met het krijgen van een leven en business dat nog beter is dan je dromen, dat leg ik je uit.

Heel vaak zie ik vrouwen in de weerstand gaan, of het nu gaat om het lanceren van dat nieuwe programma, het sturen van die verkoopmail, live gaan op Facebook, noem maar op. Maar omdat ze geen actie ondernemen, voelen ze zich vervolgens wekenlang schuldig, ongelukkig en weten ze niet zo goed wat ze nu moeten doen. Als ze het gelijk hadden gedaan, dan hadden ze alle ellende die met weerstand gepaard gaat kunnen vermijden.

Een van de dingen die mij enorm helpt en wat ik graag met je wil delen, is de 5-seconderegel van Mel Robbins. Mel heeft ontdekt dat als je meer actie wilt ondernemen in wat jij wilt (afvallen, je droom bedrijf, meer geld, meer klanten, een sterke mindset) je binnen 5 seconden tenminste één stap in die richting moet nemen, anders zal je hoofd je proberen er vanaf te praten. Dus op het moment dat er iets opkomt in je hoofd (bijvoorbeeld ik zou eigenlijk die klant moeten bellen) dan tel je terug 5, 4, 3, 2, 1, actie. En dan pak je de telefoon en bel je de klant.

Doe je het niet dan zal je hoofd je ervan overtuigen dat het prima is om languit op de bank te liggen en een aflevering van Suits te bekijken of dat telefoongesprek uit te stellen, in plaats van de actie te ondernemen die je dichterbij je doel brengt.

Het leuke is dat die ene stap in die eerste 5 seconden gemakkelijk kan zijn. Zoals het pakken van je telefoon, het aanzetten van je computer, het aandoen van je sportschoenen, inloggen op je website, een titel bedenken voor je nieuwsbrief enz. Die ene stap is het verschil tussen actie ondernemen of je er tegen blijven verzetten.

Voor mij is weerstand een vreselijke plek om te zijn. Het is zo’n verspilling van energie en tijd en er komt absoluut niets goeds uit voort.

Dus oefen deze week om actie te ondernemen binnen die eerste 5 seconden, zelfs als je hoofd je probeert te overtuigen het niet te doen. Zelfs als die angsten omhoog kruipen. Zelfs bij gebrek aan vertrouwen. Onderneem actie. Jij kan dit en ik geloof in jou!

Wil je meer weten over de 5 seconderegel? In mijn online training ‘Boost je zelfvertrouwen!’ bespreek ik ook uitgebreid waarom en hoe je de 5 seconderegel kunt gebruiken. Schrijf je in, het is sowieso waardevol!

By |2018-11-08T16:56:32+00:00november 8th, 2018|Blog|0 Comments

Leave A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.